Actuele thema's, een kritische blik op ons onderwijs, succesverhalen, tips en waardevolle inzichten...dat is wat je op onze blog-pagina kunt verwachten! Lees je mee?
Concentreren kun je leren
Wat ooit begon als een oude kookwekker in je oma haar keukenkastje…..werd een waardevolle tool om je beter te kunnen
Mijn probleem met ‘praktische opdrachten’
Steeds meer scholen werken met praktische opdrachten, waarbij kinderen worden uitgedaagd om de wereld om hen heen te onderzoeken. Het
Enorme vuurkracht, maar geen vinger aan de trekker!
Enorme vuurkracht, maar geen vinger aan de trekker! “Ga maar een niveau lager”, wordt er vaak gezegd tegen leerlingen op
“Kom uit je comfortzone”, horen we regelmatig alsof daar het goud op ons te wachten staat.
“Kom uit je comfortzone”, horen we regelmatig alsof daar het goud op ons te wachten staat. Vaak is men er
Zo stoer, mensen die uit hun comfortzone durven te stappen.
Zo stoer, mensen die uit hun comfortzone durven te stappen. En ja, daar maak je fouten en ja, daar is
“Jullie horen bij de 10% slimste leerlingen van Nederland”, zei mijn leraar in de eerste klas.
Het Pygmalion-effect houdt in dat leraren, soms onbewust, verwachtingen hebben van bepaalde leerlingen. Met deze verwachtingen sturen ze impliciet de
“Ik ken alles, overhoor met maar!”, zegt hij met z’n leuke koppie.
“Ik ken alles, overhoor met maar!”, zegt hij met z’n leuke koppie. “Wat is een koelie?”, vraag ik. “Een contractarbeider
Het is 06.00u ‘s ochtends en mijn wekker gaat.
Het is 06.00u ‘s ochtends en mijn wekker gaat. Ik wil die paragraaf geschiedenis nog 1x doorlezen voor mijn toets
Voor alles scoort ze goed, maar voor begrijpend lezen niet.
Ze begint met lezen en verzandt in details. “Stop”, zeg ik. “Voor deze vraag gaan we de tekst niet lezen.”