Digitale lesboeken?
Tja… het is wel heel relaxed dat je niet meer hoeft te sjouwen met 10 boeken, proppen in je kluisje, een briefje halen bij de concierge omdat je je verkeerde boek bij je had: alles staat in één klap op de IPad. Maar hoe zinvol is leren via een scherm nou eigenlijk?
Om maar met de deur in huis te vallen: je leert beter uit een fysiek lesboek dan vanaf een beeldscherm. Leerlingen die vanaf papier lezen, scoren hoger. Waarom?:
– Scrollen werkt negatief op het leesproces.
– Het gaat sneller, waardoor je minder diep leert.
– De opbouw van een tekst is minder duidelijk aanwezig (“oh, dat stond op die pagina rechtsboven…”) en dat geeft juist houvast en bevordert het tekstbegrip.
– Bij het lezen uit een fysiek (les)boek valt het licht OP de bladzijde. Bij het lezen via een scherm komt het licht van ACHTER de letters. Dit laatste is een stuk vermoeiender voor je ogen.
En ja, natuurlijk heeft het dus ook voordelen, maar zeker voor vakken met veel tekst (ak, gs, bio, levensbeschouwing) is een fysiek lesboek fijner. Niet gek dus dat veel scholen weer omschakelen bij een aantal vakken.