Een plaatje zegt meer dan duizend woorden…
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden…
Vaak strijd ik ervoor dat leerlingen een hoger niveau krijgen dan dat ze daadwerkelijk krijgen. Veel mensen vinden dat gek, wellicht zelfs een beetje onpasselijk.
Ik wil geen hogere niveaus omdat ik oneindig veel gymnasiastjes wil, maar omdat ik wil dat leerlingen de kans krijgen om te groeien.
In Nederland geven we vaak een te laag schooladvies. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg…
Het gevolg is dat er ongelofelijk veel leerlingen zijn die te weinig uitdaging ervaren. Zij worden niet of nauwelijks geprikkeld, uitgedaagd en ervaren weinig groei.
We dénken allemaal dat spanning slecht is, maar zo slecht is het niet. Spanning geeft ons een bepaalde focus, het brengt alertheid met zich mee. Het geeft ons cortisol en adrenaline. Te weinig stress maakt ongelukkig.
En tuurlijk, als we te veel spanning ervaren dan is dat ongezond, dan slaat die focus en alertheid om in paniek en werkt het niet meer VOOR ons maar juist TEGEN ons.
En toch, er zijn zoveel leerlingen die aan de andere kant zitten, ik geloof zelfs meer… Kinderen die te weinig spanning ervaren, die onvoldoende getriggerd worden.
Dus ja, kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen bandbreedte, maar zorg er wel voor dat ze zich KUNNEN ontwikkelen.