Zittenblijven, ik ben er geen voorstander van!

Het jaar “gewoon” opnieuw doen, zonder structureel iets te veranderen, vind ik simpelweg dom. Waarom loopt de leerling achter? Onderzoek de oorzaken.
9 van de 10 komt het doordat de leerling geen idee heeft hoe het moet of kan leren. Het heeft zelden te maken met de factor intelligentie.

De effecten op korte termijn zijn positief,
“Het eerste jaar nadat een kind is blijven zitten, presteert hij vaak beter. Dat is logisch, want hij doet alles voor de tweede keer. Na een aantal jaren zakt de zittenblijver toch weer terug naar het niveau van voor doubleren.”

Op korte termijn lijkt het allemaal een goede keuze, de leerling heeft minder stress, het gaat makkelijker, maar op den duur zie ik heel vaak de motivatie nog verder zakken wanneer leerlingen blijven zitten.
Vaak hebben ze hun schriften bewaard met nog exact dezelfde oefeningen en luisteren ze een jaar lang naar exact dezelfde stof die precies op dezelfde manier wordt aangeboden.
Het jaar daarna moeten ze wél weer hard eraan trekken wat ze dan niet meer gewend zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *