Hoe komt het dat sommige mensen fantastisch kunnen plannen en anderen helemaal niet?
Iedereen kan plannen, plannen is namelijk een vaardigheid!
Dat het puberbrein nog niet volgroeid is klopt en dit betekent dat scholieren extra hulp nodig hebben om goed te kunnen plannen.
In dit artikel deel ik een aantal cruciale fouten die gemaakt worden bij het plannen. Door deze fouten vinden veel leerlingen het lastig om planningen te maken, of veel vaker nog, om ze te volgen.
“Plannen is niks voor mij mij, het lukt me niet.”, “Maak ik een keer een planning, is m’n cavia overleden.”, “De hond heeft hem opgegeten.” Werkelijk alles heb ik al een keer voorbij horen komen…
Leer van een aantal cruciale fouten op het gebied van plannen, zodat jij deze kunt voorkomen en successen gaat behalen door middel van een goede planning.
1. De meeste mensen plannen alleen vervelende dingen in: huiswerk maken en leren voor een toets. De leuke dingen plannen we niet, die onthouden we. Als we onze planning al openslaan zien we een grote hoeveelheid stomme zaken staan; logisch dat die planning überhaupt als vervelend wordt ervaren! Plan ook de leuke dingen in: afspreken met X, uurtje voetballen, gamen…
2. Veel mensen plannen (te) grote taken in. Maak die grote taken kleiner. In plaats van een heel hoofdstuk, plan je een paragraaf in, in plaats van een heel blok woordjes, plan er eens 15. Probeer je taken eens te verdelen in taken van 25 minuten.
3. Veel leerlingen plannen en leggen de planning vervolgens weg en starten met de taken. Houd de planning in het zicht! Na elke taak kruis je de taak af. Het afkruisen zorgt voor een voldaan gevoel en stimuleert om je lijstje af te krijgen. Omdat je nu kleinere taken hebt, krijg je ook vaker dat fijne gevoel van als iets af is.
4. Vage planningen zorgen voor vage resultaten
Zorg ervoor dat je taken heel concreet zijn ingepland. Veel leerlingen noteren: wiskunde maken. Welke sommen/paragrafen? Hoe lang? En hoe (welke techniek)? Als je jezelf een concreet doel stelt, start je makkelijker en voltooi je een taak beter. “Wiskunde maken” is te vaag, na 1 som is dat (in theorie) ook af.
5. Kader je taken en leg jezelf een tijdsframe op per taak. Dat tijdsframe motiveert ons om in actie te komen (en te blijven) en zorgt ervoor dat we een duidelijk eindpunt hebben.
6. 90% stopt met plannen als het niet gelijk lukt of als het nut niet gelijk wordt gezien. Iedereen kan plannen, plannen is een vaardigheid.
Wanneer je oefent merk je hoe lang bepaalde taken duren, zo kun je de volgende keer realistischer plannen. Sommigen plannen veel te veel in, krijgen zaken niet af, ook daar word je op den duur beter in. Maak een planning, laat het een keer mislukken, word de volgende keer beter, geef niet op en zorg dat het VOOR je gaat werken ipv. TEGEN je.
Heb jij het op deze punten voor elkaar? Dan ga jij ook successen ervaren…
…want zonder plan, plan je om te falen.