Black-out of geen black-out?

Veel leerlingen geven aan last te hebben van black-outs. “Ik had geleerd, maar op de toets wist ik opeens niks meer”.
Een echte black out houdt in dat de informatie uit je langtermijngeheugen tijdelijk wordt afgesloten. Het lukt je niet bij de informatie te komen hoe hard je het ook probeert. Dit levert vaak stress op waardoor je helemaal blokkeert.

Echter in 90% van de gevallen is er geen sprake van een echte black-out. Vaak leren leerlingen onjuist voor een toets: te kort van tevoren of op een inefficiënte manier waardoor de informatie nooit in het langetermijngeheugen terecht is gekomen. Deze leerlingen ervaren stress omdat ze zich realiseren niet juist voorbereid te zijn om de toets te kunnen maken.

Het vervelende aan “black-outs” is dat je er steeds meer angst door kan krijgen én juist die angst zorgt voor meer black-outs.

Tip: Bereid je goed voor op de toets! Niet perse meer uur (kwantiteit), maar op de juiste manier (kwaliteit).

Stamp niet de hele tekst uit je hoofd, maar creëer “haakjes”. Zorg dat je de transfer maakt van KENNIS naar BEGRIP.

Leer niet alleen van A naar B, maar ook van B naar A. Oefen op toetsniveau. Zorg dat je kan TOEPASSEN.

Op deze manier ben je juist voorbereid en voel je je zekerder. Je wordt niet meer verrast omdat jij boven de stof staat. Kleine kans dat jij een “black-out” krijgt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *