IMG_4960.jpeg

En gister sprak ik zijn vader.

En gister sprak ik zijn vader.

Klas 1 doorliep hij met twee vingers in zijn neus, in klas 2 liep hij vast. De hoeveelheid nam toe en de moeilijkheidsgraad. Hij had geen idee HOE hij moest leren, laat staan HOE hij iets moest veranderen. Hij stond 5 onvoldoendes op zijn rapport. Er werd al gesproken over het jaar overdoen én afstromen. Zijn vader hoopte dat hij het, met hard werken en met wat inzichten, nog net zou redden in de laatste maanden van het schooljaar.

Nu 6 weken later, één toetsweek verder, staat hij op overgaan met nog maar één tekortpunt op zijn rapport. 

“It always seems impossible until it’s done.”

Maar succesvol leren betekent voor mij naast groeien in cijfers, ook groeien in vrijheid. 

“Het zou nooit bij me zijn opgekomen om één dag in de week niks aan school te doen”, vertelde hij me. “Juist dit maakte voor mijn zoon een groot verschil. Hij kon opladen, ergens naar uitkijken en hij had ook weer echt vrije tijd.”

Ik reageerde: “Het zat al in jouw kind, alleen gebruikte hij nog niet de juiste tools. Het had niks te maken met intelligentie maar met strategie. Ik ben blij dat jullie tijdig actie hebben ondernomen, want wanneer hij het jaar over had gedaan was er exact hetzelfde gebeurd.” 

Weten aan welke knoppen je moet draaien is zó belangrijk.