IMG_4953.jpeg

“Het is niet moeilijk zaken complex te maken, het is moeilijk zaken simpel te maken”

“Het is niet moeilijk zaken complex te maken, het is moeilijk zaken simpel te maken”

Consumentensurplus, rekenkundig ontleden, taalkundig ontleden, past continuous, present perfect, past simple…Zo simpel vond ik het allemaal niet. Al die termen waar ik geen grip op kreeg, ze duizelden in mijn hoofd. 

Het begon bij mij in de derde klas. Ik vond het pittig, leerde hard, maar leerde eigenlijk gewoon inefficiënt, weet ik nu…

In de vijfde klas nam de stress toe, voelde ik mij compleet stuurloos.

Ik maakte uren en steeds meer want als ik harder zou werken moest het me toch lukken? Ik nam letterlijk elk woord in me op. Vroeg mij waar een inspringing stond, hoeveel regels elke alinea had en ik kon het je vertellen…

Ik kende alles, maar dat was ook gelijk het probleem. Ik kende alles, maar begreep niet alles. Laat staan dat ik het kon toepassen. Ik klampte me vast aan begrippen… En dat was onvoldoende. 

En dat is wat veel leerlingen doen, tot op de dag van vandaag. Zij leren oppervlakkig en gaan niet de diepte in. Ze kennen het wel, maar kunnen het niet. En daar ligt ook gelijk de sleutel…