Ik ben jong en ik wil álles.
Er is geen kind dat niet wil leren. Ik heb nog nooit een baby gezien die tussen het eerste en het tweede levensjaar niet wilde leren lopen. Ik ken geen kind dat niet wilde leren fietsen en ik ken geen kind dat niet blij wordt van mooie resultaten, groei en vooruitgang…
Wellicht herken je wel dat je al een app’je hebt ontvangen voordat je kind thuis is met: “Mam, ik had een 7,3 voor wiskunde!!!!!”. We delen graag onze positieve verhalen, onze groei… Onvoldoendes daarentegen delen we minder snel. Logisch.
En vaak is dat wat er gebeurt op de middelbare school: het aantal onvoldoendes loopt op en als je slecht blijft scoren word je hier continu mee geconfronteerd. Op een gegeven moment frustreert dat, ervaar je stress, zakt je motivatie of ga je alleen maar harder werken waardoor het je vrije tijd opslokt.
Middelbare scholieren weten vaak niet hoé ze moeten leren. De stof wordt lastiger, de hoeveelheid neemt toe en simpel weg de tekst “doorlezen” is onvoldoende. Je hebt leerstrategieën en leertechnieken nodig. Vakoverstijgend, maar ook vakspecifiek. Helaas leer je dan niet of nauwelijks op school. Én toch ligt daar in 95% van de gevallen de oplossing, weet ik na het coachen en trainen van duizenden leerlingen in de afgelopen 10 jaar.