“Don’t confuse movement with progress”
Ik zat in 5 vwo en ik maakte ongelofelijk veel uren. ‘Nu moest ik echt hard werken’, maakte ik mezelf wijs, anders ging ik het niet redden.
In 4 vwo besteedde ik al belachelijk veel uren aan mijn huiswerk. Het was niet gek als ik destijds uit school rond 16.00 uur startte tot 18.00 uur om vervolgens mijn avondeten naar binnen te werken en daarna tot 22.30 uur door te werken. Met soms tussendoor een hockeytraininkje…
In 5 vwo voegde ik daar regelmatig nog een ochtendsessie, voor school, aan toe. Niet uitzonderlijk kwam ik compleet uitgeput en gefrustreerd op school. Soms kon ik niet meer…
Ik deed zo m’n best om grip te krijgen op de stof, maar mijn brein nam het niet meer op (logisch weet ik nu).
Op het gebied van kennis was ik onverslaanbaar, op het gebied van beheersing van de stof viel ik compleet uit.
Op het vwo, en überhaupt in de bovenbouw, gaat het om die beheersing. Je komt niet meer weg met feitjes uit je hoofd leren, het draait om toepassing.
En nog zie ik zoveel leerlingen het zoeken in de kwantiteit, uren maken, in plaats van in de kwaliteit, effectief leren, weten welke leerstrategieën je inzet per vak…
“Don’t confuse movement with progress.”