IMG_4948.jpeg

Het is 06.00u ‘s ochtends en mijn wekker gaat.

Het is 06.00u ‘s ochtends en mijn wekker gaat. Ik wil die paragraaf geschiedenis nog 1x doorlezen voor mijn toets van vanmiddag. Ken ik de tekst nog? De begrippen? Ik wil grip, zekerheid. Gister hing ik tot 23.00u over m’n boeken heen.

Ik probeer controle te krijgen op dat waar ik geen controle over lijk te krijgen. Ik word verdrietig, boos, reageer me af op m’n moeder en zit even later met tranen in m’n ogen op de fiets.

Vorige week sprak ik een meisje uit 4 havo  en haar moeder. Zij zat met dezelfde tranen… Zo herkenbaar die stress en onmacht. Eind van de week start ze met mijn programma en ga ik haar helpen de regie terug te pakken. Simpele trucjes waardoor zij weer grip krijgt en stevige technieken die haar ondersteunen. Haar cijfers zijn niet de hoogste prioriteit, eerst haar vrijheid omhoog en stresslevel omlaag. 06.00 uur opstaan gaan we niet meer doen, leren tot 23.00 uur ook niet. Haar proces volledig omgooien, want als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.