“JAAAAAAAA, alsof wij (meesters en juffen) dat natuurlijk niet behandelen, inoefenen, dooroefenen, structureel oefenen met onze leerlingen!!!! Wat een inzicht!!!!!” Schreef een docent als reactie op mijn post.

Waarop een ouder reageerde:

“<naam docent>, niet vervelend bedoeld, maar ik vrees dat uw reactie kortzichtig is.
Over de resultaten van uw leerlingen kan ik natuurlijk niet oordelen.

Maar ik weet wel dat mijn dochter volledig vastloopt op het niet effectief kunnen leren, omdat ze niet weet hoe, omdat dat haar nooit geleerd is op VO, ook niet als extra uitleg/andere manier van lesstof verwerken, na onvoldoendes.

Ik denk oprecht dat als u zich open zou stellen voor wat Larissa te zeggen heeft, en dit niet als een aan’val’ op leerkrachten ziet, maar als een aan’vulling’ , dat het u nog zou verbazen wat u hoort en wat u zelf hiervan wellicht nog extra mee kan geven aan uw leerlingen….

Onze dochter is alles behalve dom, had haar planning op orde, stak uren en uren in haar maak- en leerwerk, en nog vlogen de onvoldoendes ons ineens om de oren in het 2e jaar.
Als wij haar thuis overhoorden, wist ze zeker genoeg voor minimaal een voldoende.
Toch was dat blijkbaar niet genoeg, sloot hetgeen zij dacht te kennen, niet aan op wat ze op de toets vroegen.
Zeer frustrerend en demotiverend.

Ergens ging er toch iets heel erg mis….

Veel met leerkrachten gemaild of hun de vinger op de zere plek konden leggen, en of wij de toetsresultaten mochten inzien zodat we zelf konden kijken wat er miste aan antwoorden. Met de bedoeling om te kijken waar we nog beter op konden letten bij het leren voor volgende toetsen.
Welgeteld 1 leerkracht heeft bij wijze van uitzondering de toets naar ons doorgestuurd, de rest gaf wel eea aan in de mail waar het op mis was gegaan, maar daar kun je als ouder niks concreets mee, als je niet de vraag én het gegeven én het gewenste antwoord er bij hebt.

De cursus van Larissa kwam op ons pad.
Bij het kijken en luisteren naar het webinar, ervaarden wijzelf, maar ook onze dochter, heel veel aha momenten.

Nu, net weer op school, merkt ze voor een vak als gs, dat ze met de nieuwe methode, heel anders met de lesstof om gaat. Het lijkt of ze het zich veel beter eigen maakt ofzo, zegt ze.

Vooral het gevoel dat je steeds meer grip gaat krijgen hoe verder je met de cursus komt, het gevoel dat je met z’n allen niet meer zo machteloos staat, is heel fijn!”

Ik krijg zo vaak de vraag van leerlingen en ouders of ik mijn tools niet op school kan inzetten zodat iedereen ze leert. Ik krijg soms dit soort reacties van docenten. Ik begrijp nooit waarom het zo als aanval wordt gezien. En na jaren ben ik gestopt om op deze berichten te reageren. Jammer, want het neemt mijn ‘zin’ weg om het door te zetten op scholen, waar het juist zo hard nodig is.

Zij zijn vakexperts, ik ben altijd blij met hun expertise. Mijn expertise ligt op een ander gebied. Leerlingen hebben beide nodig om hun potentie te kunnen benutten.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *