Geen ALT-tekst opgegeven voor deze afbeelding

“Toets” is een gevaarlijk woord geworden in onderwijsland.

“Toets” is een gevaarlijk woord geworden in onderwijsland.

Volstrekt onnodig want toetsen is een van de meest effectieve manier om te leren.

Toetsen worden echter (nog) niet goed ingezet waardoor het z’n doel volledig voorbij streeft. Momenteel gebruiken we het vaak als DOEL om te leren, het is echter (een zeer effectief) MIDDEL om te leren.

We kunnen dus allemaal heel boos naar toetsen blijven kijken óf het heel effectief gaan inzetten, waardoor kinderen makkelijker en beter kunnen leren.

Waar gaat het fout?
– Leerlingen weten vaak niet wat ze kunnen verwachten op een toets omdat er heel mysterieus over wordt gedaan. “Mam, er werden compleet andere dingen gevraagd” is een zin die veel ouders zullen kennen.
Laat leerlingen zien hoe ze worden getoetst, zodat ze zich op de juiste manier en het juiste niveau kunnen voorbereiden. Het is niet voor niks dat studenten met oefententamens werken of dat we massaal ons theorie examen van het rijbewijs voorbereiden met oude toetsen > “practise as you fight”. Door boven de boeken te hangen en tekst uit ons hoofd te leren, kunnen we niet toepassen.

– Er zijn veel te weinig oefentoetsen beschikbaar

– Als er al oefentoetsen zijn, zijn ze vaak veel eenvoudiger dan de echte toets (zeer inefficiënt en ook niet goed voor het vertrouwen)

– Regelmatig ontbreken de antwoorden (compleet nutteloos om een toets te maken zonder dat je weet of je het goed hebt gedaan)

– Toetsen worden niet of nauwelijks nabesproken in de klas. Of wel de antwoorden, maar niet voor jou persoonlijk. Of de vragen krijg je niet meer te zien waardoor je niet weet wat de vraag precies was.

Laten we toetsen niet zien als de grote boosdoener, maar laten we ze eens echt effectief inzetten, zodat leerlingen makkelijker kunnen leren, maar vooral ook een stuk dieper leren en zich dus beter ontwikkelen. Simpelweg omdat ze leren spelen met de stof, leren toepassen en niet enkel de theorie uit hun hoofd leren zonder de stof te begrijpen, laat staan te kunnen toepassen.

En dit is de basis van Toets-Mij… Wel gedurfd hè deze bedrijfsnaam in het onderwijs 😉?