“Je moet gewoon wat langer leren!”
Als er een onvoldoende wordt behaald, zeggen ouders vaak dat hun kind niet lang genoeg heeft geleerd. Ook leerlingen denken vaak: volgende keer maar wat beter mijn best doen!
Ondanks dat ik écht een voorstander van vooruitkijken ben, is het leertechnisch heel verstandig om regelmatig terug te kijken.
Onvoldoende? Hoe heb ik geleerd? Wat voor vragen kreeg ik? Heb ik op die manier geoefend? Welke onderdelen gingen goed/fout? Analyseer je leerproces om vervolgens slimmer te leren. Lang niet altijd betekent dit langer leren.
Doe dit ook in het geval van mooie cijfers. Wat maakte dat je die acht haalde? Hoe had je je toen voorbereid? Wat maakte dat het een acht was en bijvoorbeeld geen zes?
Het analyseren van resultaten gebeurt nog te weinig binnen het onderwijs.
Vaak zijn we te snel bezig met de volgende toets en het volgende hoofdstuk, terwijl het belangrijk is om eerst te leren van het verleden zodat we daarna een stap kunnen zetten.