Waarom (te) korte leermomenten niet werken.
Waarom (te) korte leermomenten niet werken
Pauzes… Ik hoor vaak dat men denkt/heeft gelezen dat korte pauzes om de 20-25 minuten goed werken. Ik ben hier niet mee eens.
Al jarenlang observeer en analyseer ik studieprocessen.
Waarom korte leermomenten niét werken?
De opstart met betrekking tot het leren is een van de moeilijkste componenten van leren. Als het klaar is voel je je vaak sterk en voldaan.
Door het leerproces om de 20-25 minuten te onderbreken bouw je veel van die moeilijke opstartmomenten in. Continu moet je sterk genoeg zijn om het gamen, social media, telefoongebruik te stoppen en weer te starten met leren.
Ook duurt de totale leertijd langer. Elke keer heeft ons brein namelijk minimaal 5 minuten nodig om weer effectief bezig te zijn met een taak (daarom is leren met telefoon naast je ook ineffectief!). Als je bijvoorbeeld drie pauzes houdt in twee uur leertijd, besteed je dus 15 minuten leertijd inefficiënt. Best veel op twee uur!
Het beste werkt om het uur een pauze van 10-15 minuten. Op een schooldag is het aan te raden maximaal twee uur te leren naast school. Daarna nemen onze hersenen nauwelijks meer stof op en is leren dus zonde van je tijd!